♥tentang aku♥

My Photo
Kuching, Sarawak, Malaysia
Aku anak sulung dalam keluarga, isteri kepada Hazrul Helmi, mama kepada Armand, Aiman, Abril dan Ayra.

Aku menulis bukan kerana nama, keglamouran ataupun kemasyhuran. Cuma melampiaskan perasaan dan isi hati di atas selembar helaian bisu yang dinamakan blog.

Wednesday, 14 November 2012

Surat Pengesahan Diri dan Pengakuan Pegawai


Kakitangan awam perlu ada surat ini jika ingin mendapatkan rawatan percuma di Klinik / Hospital Kerajaan,

Aku tak payah buat pun tak apa sebab papa dah sediakan satu, guna nama dia sejak 2 bulan yang lepas lagi.

Just in case terlupa di rumah atau terhilang atau terghaib di mana-mana, aku buat jugak. Manalah tahu kan? Tengah kelam kabut, cari benda ni tak jumpa pulak. At least ada back up. :)


Masa di Putrajaya dulu, terus guna HRMIS je. Tak payah bawak surat ni. Semunya ada di dalam sistem. Tapi di sini, masih lagi kena ada surat ini. Aku harap, lepas ni kerajaan dapat menyelaraskan penggunaan sistem HRMIS di seluruh negara. Rugilah keluarkan duit berjuta untuk bangunkan sistem yang hanya dapat di manfaatkan di tempat yang tertentu sahaja.

Aku ada ternampak kaunter HRMIS di Hospital Umum Sarawak tempoh hari. Tapi aku tak faham kenapa tertulis di situ kena register dua hari lebih awal. (macam tu lah bunyinya kalau aku tak silap) Kalau lagi 2 hari aku tau aku nak terberanak, bolehlah aku suruh papa pergi register di kaunter HRMIS siap-siap.. Tak masuk akal pulak. Atau, mungkin aku yang tak faham sistem mereka.

Apa pun, buat masa ini, aku memang tak ada hati nak memahami apa-apa berkenaan itu. Yang aku tau, aku dah sediakan apa yang perlu. Harap nanti semuanya berjalan dengan lancar dan tak ada masalah yang timbul di hari kejadian.


*terfikir jugak kenapa manusia mencipta sistem 
untuk menyusahkan manusia balik? Pelik...

2 comments:

  1. sama je la fiza..sni pun.klu xbw surat hrtu,mau dia suh kitorg blik dlu agaknye..tp seb baik standby awal2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke? nape eh? masa kitorang dulu masuk terus je, register bagi ic jer, diorang boleh check hrmis..

      Delete

~~~~~~~~~~~~~~i ♥ u, u ♥ me, we are happy family~~~~~~~~~~~~~~